Om Korevej

Tryghed som omdrejningspunkt

Omsorg har rigtig gode rammer på Korevej, da vi er en af Aalborgs mindste institutioner normeret til 20 børn. På den måde kender alle børn alle voksne og alle voksne alle børn.
Oplevelsen af at blive set, hørt og forstået er afgørende for barnets trivsel. I dialog med barnet og gennem faglige observationer og drøftelser, justerer de voksne sig i forhold til det enkelte barns situation og behov.

Et personligt goddag til alle børn og familier er den gode start. Det skaber grundlag for tryghed resten af dagen.  Det er forskelligt, hvad børn og forældre har brug for i forhold til et positivt farvel.

Nærhed som grundstof

Nær ved barnet er en stærk værdi hos os. Vi arbejder i mindre grupper, både i forhold til aktiviteter og i rutinesituationer som frokost. Vi står på, at dit barn bliver mødt med en autentisk nærhed fra alle voksne.
I værdien nærhed ligger der også andre nøgleord, såsom empati. At få en empatisk evne eller oplevelse af andre end sig selv, er et vigtigt redskab at tilegne sig og en vigtig brik i social udvikling.

Barnets stemme kommer i spil

Det demokratisk dannelsessyn har stor opmærksomhed hos os. Vi inddrager børnenes perspektiver, indgår i dialog med børnene, stiller åbne spørgsmål og hjælper barnet med at sætte ord på det, der sker i hverdagen.

Som eksempel har vi vores formiddagsmad, hvor hele børnegruppen spiser sammen. I denne stund har vi samling, hvor der gives mulighed for, at hvert enkelt barn kan deltage, med sin stemme. Vigtigst af alt, føle sig en del af hele gruppen - få en betydningsfuld opgave.

Legen er en værdi i sig selv

Legegrupper er en vigtig del af det pædagogiske arbejde. Her danner vi et trygt og nært læringsmiljø, hvor en gruppe på maks 4 børn får en legerelation med hinanden, rammesat og faciliteret af en voksen. Nye venskaber spirer og muligheden for at tale om ting som optager den enkelte og gruppen og vigtigst af alt, at legen får en værdi i sig selv.

Leg er en vigtig del af dagligdagen og er et helt unikt redskab både for børn og voksne. Det er igennem legen, at børn udvikler sig, lære og får betydningsfulde relationer. Det er i legen hvor fantasien får lov til at regere og komme i spil med hvad virkeligheden byder på.
I legens sociale fællesskab, har børnene rig mulighed for, at indgå i en gruppe hvor samarbejde, konfliktløsning og dannelse bliver nogle af de bærerende elementer.