Sådan arbejder vi

Pædagogiske overvejelser, tilgang og dagligdag

Opmærksomhed på at understøtte det enkelte barns og børnegruppens trivsel, udvikling, dannelse og læring er i højsædet. Det pædagogiske læringsmiljø er tilstede hele dagen fra det første Goddag til det sidste Farvel. Vi arbejder målrettet ud fra, at Det pædagogiske læringsmiljø er et nøgleord i vores planlægning og praksis, hvorfor det er et ord vi anvender helt naturligt i vores samarbejde. Vi zoomer ud og ser på miljøet omkring barnet/børnegruppen – justeringer af miljøet er altid et voksenansvar.

Demokratisk dannelsessyn

Som en del af et demokratisk dannelsessyn er vi meget bevidste om at inddrage børnenes perspektiver, hvorfor vi indgår i dialoger med børnene, stiller åbne spørgsmål og sætter ord på det der sker i hverdagen i forbindelse med såvel pædagogiske planlagte aktiviteter, spontane og børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner med børnene som frokost, oprydning mv. Vi dokumenterer barnets fortælling blandt andet ved i samarbejde med forældrene at samle minder fra barnets liv (3-6 år). Forældrene printer billeder fra oplevelser barnet har haft hjemme og børnehaven samler sammen med barnet billeder og kreationer fra børnehavetiden og indsætter i Barnets bog. Når barnet slutter sin tid på Korevej, skriver de voksne et personligt bevidningsbrev. Her står der, hvilke særlige karaktertræk vi ser ved barnet. Barnet i forhold til andre børn. Hvad vi vil savne, når barnet stopper og sidst, hvad vi voksne har lært ved at kende barnet. Disse tiltag er inspireret af den narrative tilgang (Michael White, Barbara Myerhoff).

Den værdifulde leg

I barndommen har legen en værdi i sig selv og den legende tilgang er en gennemgående del af dagligdagen på Korevej. Vi vurderer løbende, om det er nødvendigt at rammesætte legen, så alle børn trives i legen, prøver nye roller og sociale kombinationer og har en positiv oplevelse af at være med i og bidrage til legen.

Kultur for samarbejde

På Korevej er vi et dynamisk og justerbart team, hvor refleksion og evaluering er fast indlagt i vores faglige organisering. Vi er ambitiøse, fejrer vores succes og sætter hele tiden barren en tand højere for vores arbejde. Vi har en stor opmærksomhed på, at alle i teamet er hinandens positive forudsætninger.

Vi er orienteret i forhold til nye tiltag inden for 3-6 års området og vi har naturligt implementeret digitale handleværktøjer som, Hjernen og Hjertet og Opsporingsmodellen.